У гамі концептів Запорізького автозаводу свого часу була дуже цікава розробка: утилітарний ЗАЗ-971 підвищеної прохідності. Ця дослідна машина з приводом 4х4 існувала у кількох екземплярах, але про неї відомо дуже мало. Ми знайшли дещо цікаве.

Сьогодні важко сказати, чому на початку 1960-х на базі ЗАЗівських машин проектували відразу два прототипи схожого призначення: утилітарний армійський ЗАЗ-967 ТПК (транспортер переднього краю) і ЗАЗ-971. Обидва – з найпростішим відкритим кузовом, з повним приводом і високим кліренсом.

ЗАЗівці планували створити на базі своїх “Запорожців” недорогі утилітарні машини для армії і села. На фото – армійська (коротка) версія ЗАЗ-971

Можливо, таким чином конструктори намагалися намацати найбільш доцільну і раціональну схему компонування. Адже ТПК мав переднє розташування силового агрегату і “за умовчанням” постійно активний передній міст, а ЗАЗ-971, маючи двигун з МКП у кормі, відповідно, мав постійний задній привід, а передня вісь підключалася примусово за потребою.


Насправді ЗАЗ-971 був спрощеним варіантом зазівської вантажівки сімейства ЗАЗ-970 вантажопідйомністю 350 – 400 кг, створеної в ті ж роки. Заводські конструктори тоді спроектували металевий фургон, пасажирський мікровен і пікап – всі з несучим кузовом! Прототип 971 (в документах зустрічається також індекс 971Д) відрізнявся від них перш за все кузовом із простих штампованих панелей і брезентовим верхом.